HB RENDAH BAHAYA ATAU TAK? JOM ATASI MASALAH HB RENDAH DENGAN 6 CARA PEMAKANAN YANG PALING MUDAH

HB rendah bahaya atau tak?

Apa itu HB? Jom kita kenalinya dahulu.

HB adalah singkatan pada hemoglobin. Hemoglobin adalah molekul protin yang terkandung dalam sel darah merah. Hemoglobin berfungsi membawa oksigen daripada paru-paru ke keseluruh anggota tubuh badan dan mengeluarkan karbon dioksida dari seluruh badan kembali ke paru-paru untuk disingkirkan.

Sebab itulah setiap kali hamil benda utama yang akan dipantau adalah HB. Hb yang terlampau rendah akan menyebabkan kandungan oksigen yang rendah dalam darah. Hb rendah akan berbahaya pada ibu dan juga bayi dalam kandungan.

Antara risiko yang akan dihadapi oleh ibu-ibu yang hb rendah. 
  1. Ibu mudah rasa pening dan nak pitam
  2. Keguguran
  3. Bayi berisiko menghadapi masalah jantung
  4. Bayi lahir pramatang
  5. Bayi lahir tak cukup berat iaitu bawak 2.5kg
  6. Bayi meninggal semasa bersalin
  7. Perkembangan bayi jadi terbantut
  8. Ibu berisiko mengalami pendarahan ketika bersalin
HB rendah bahaya atau tak? Jom atasi dengan 6 cara pemakanan untuk naikkan Hb dengan mudah
  1. Makan makanan yang tinggi Zat Besi
  • Zat besi adalah elemen penting dalam pembentukan hemoglobin. Jadi ibu-ibu yang Hb rendah sangat digalakkan makan makanan yang tinggi zat besinya. 
  • Antara makanan yang mengandungi zat besi yang tinggi adalah
    • Daging
    • Sayur seperti bayam, puri tomato brokoli dan asparagus
    • Kekacang seperti badam, hazelnut, gajus dan biji labu
    • Buah-buahan seperti anggur kering, apricot kering, jus prune, tembikai, betik dan buah tin
    • Bijirin seperti aotmeal, cereal, granula yang ada aot, buah dan kacang
 2. Makanan yang tinggi kandungan VITAMIN C
  • Vitamin C ini penting dalam penyerapan zat besi dalam badan kita. Jadi ibu hamil yang Hb rendah sangat memerlukan Vitamin C bagi penyerapan yang baik. 
  • Antara makanan yang tinggi Vitamin C ialah Oren, strawberi, jambu batu, kiwi, betik, kobis dan brokoli
3. Makanan yang tinggi kandungan ASID FOLIC
  • Untuk ibu hamil pengambilan Asid Folic amat penting. Sajian untuk sehari bagi ibu hamil ialah 600mg. Sebab itu lah asid folic ini disarankan oleh doc ianya diambil oleh dah rancang nak baby. Kekurangan asid folic bukan sahajay membahayakan ibu malah bayi dalam kandungan itu sendiri. Bayi berisiko mendapat spina bifida.
  • JAdi ibu-ibu mesti mewajibkan tubuh badan cukup dengan asid folic. Kena amalkan makanan seperti sayur bayam, asparagus, oren, brokoli, avacado, betik, kobis, jagung dan lobak merah.
4. Elakkan dari makan dan minum makanan dan minuman yang berKAFEIN
  • Kafein akan menganggu penyerapan zat besi pada tubuh. Sekiranya ibu-ibu peminat tegar kafein, saya syorkan stopkan dulu pengambilan ketika hamil. 
  • Samada teh @ kopi keduanya sama sekali tidak dibenarkan kerana kedua-duanya adalah berasal dari kafein.
5. Banyakkan minum air masak. Kalau boleh 7 liter sehari dan pastikan ibu-ibu mempunyai masa rehat yang cukup

6. Amalkan Vitamin Shaklee iaitu VITALEA , VITAMIN C dan B COMPLEX

  • Ketiga-tiga vitamin ni memgandungi semua jenis kalsium dan zat yang diperlukan oleh badan bagi memastikan hb ibu-ibu hamil tidak rendah.
  • Vita Lea - merupakan multi vitamin dan multi mineral yang diformulasikan  dengan zat besi. Vita lea mengandungi 28 vitamin dan mineral termasuk vitamin B12 yang penting dalam penghasilan darah merah. Jadi vita lea sangat-sangat baik diamalkan oleh ibu-ibu hamil yang mengalami Hb rendah
  • Vitamin C - Vitamin C membantu penyerapan zat besi pada tubuh. Vitamin C Shaklee ni adalah yang terbaik kerana diektrak daripada sumber semulajadi dan bukannya sintetik.
  • B Complex - Mengandungi semua 8 jenis vitamin B yang diperlukan tubuh termasuklah B12 bagi penghasilan darah merah. B Complex shaklee ini juga tinggi kandungan asid folic jadi amat sesuai diamalkan oleh ibu hamil. Selain itu B Conplex Shaklee juga membantu ibu-ibu dari tekanan. 
Harap info ni boleh membantu ibu semua yer. Janganlah sesekali ambil remeh hb rendah ni sebaliknya terus ambil langkah yang sepatutnya untuk mestabilkan dan menaikkan  paras hemoglobin dalam badan bagi ibu-ibu yang ada masalah hb rendah.

Ibu-ibu kena tahu tau, bacaan normal paras Hemoglobin ketika hamil ialah antara 11g/dl hingga 15g/dl. Jika paras dibawah 11 ianya dikategorikan sebagai mild anemia tetapi sekiranya kurang bawah 10, ia sangat bahaya untuk ibu dan juga bayi tersebut.

Alhamdulillah pengalaman saya sendiri. Anak kedua dan ketiga setiap bulan hb saya sangat-sangat cantik antara 11g hingga 13g. Doktor pun puji dan bertanya macam mana saya boleh kekalkan paras hb saya tiap bulan hinggalah sehingga bersalin. Happy kan? Jadi saya pun nak ibu-ibu hamil di luar sana gembira tiap hari tiap bulan sepanjang tempoh kehamilan tersebut. Jika tidak ibu-ibu mesti stress dan ianya akan mengganggu tahap kesihatan ibu dan bayi.

Apa yang saya amalkan untuk maintain HB cantik setiap bulan ?

Semestinya dengan vitamin sahklee. Alhamdulillah. Nak telan makanan-makanan yang dinyatakan di atas saya tak larat dan saya tak pasti kandungan saya ambil cukup atau tak. So untuk mudah, saya hanya amalkan SET SHAKLEE untuk naikkan Hb darah saya.

Antara testimoni yang berjaya naikkan hb dengan mengamalkan Vitamin Shaklee.



Satu lagi yang ibu- ibu perlu tahu. Ibu bersalin normal biasa tubuh akan kehilangan 500ml darah manakala bersalin secara pembedahan akan kehilangan 1000ml darah. Jadi sebab itu lah paras hemogolbin yang cantik amat diperlukan oleh ibu hamil.

Ni antara simptom-simpton yang menunjukkan seseorang ibu tu memiliki hb yang rendah.
  1. Badan selalu letih dan lesu
  2. Tiada selera makan
  3. Selalu rasa pening dan nak pitam
  4. Degupan jantung meningkat
  5. Rasa sejuk pada kaki dan tangan
  6. Kulit dan bibir akan kelihatan pucat
Jadi apa tunggu lagi. Sekiranya ibu-ibu hamil ada hadapi simpton-simpton seperti di atas jangan buat tak tahu. Kemungkinan besar ibu-ibu adalah golongan ibu hamil yang hb rendah. Jom atasi masalah hb rendah dengan 6 cara pemakanan untuk naikkan hb.

Bagaimana nak dapatkan Vitamin untuk naikkan hb ni?

Boleh terus hubungi saya di talian 0139141124 (JAA) Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu. Penghantaran ke seluruh Malaysia dengan POS LAJU dan bagi yang berada di kawasan saya iaitu KETEREH, MULONG, KOTA BHARU & WAKAF BHARU perkhidmatan COD ada disediakan

JAA
ID SHAKLEE : 932441
Blog : MOMMY CERGAS
FB: Wan Nurhasliza Wan Taib

Comments

Popular posts from this blog

PETUA HILANGKAN GATAL KULIT SUPAYA LEBIH LICIN DAN CANTIK

3 CARA ATASI MASALAH KENTUT VAGINA DENGAN SELAMAT

KENAPA BISUL KERAP TIMBUL. APAKAH BAHAYA BISUL PADA KAWASAN VAGINA