7 CARA ATASI MASALAH BENGKAK SUSU SUPAYA TAK PERLU DIBEDAH

Bahaya ker BENGKAK SUSU ?

Bengkak susu biasa dan sering terjadi pada ibu-ibu yang masih dalam pantang. Boleh dikatakan setiap ibu akan rasa peritnyer sakit bengkak susu ni. Termasuk juga saya sendiri. Saya pernah alaminya semasa lahir anak pertama dan anak ketiga. Tapi Alhamdulillah masalah bengkak susu ketika bersalin anak ketiga tak lama. Malah mudah sangat saya selesaikannya.

Nak tahu apa yang saya lakukan ketika masalah bengkak susu menyerang saya? Teruskan membaca sehingga habis yer.


Bengkak susu ni sakit tau. Dan mereka yang pernah kena jer tahu. Malah ada dikalangan ibu-ibu sampai demam disebabkan masalah bengkak susu ni. Ada juga yang terpaksa kena buat pembedahan kecil bagi mengurangkan rasa sakit tersebut. Jadi post kali ni saya akan kongsi 7 cara atasi masalah bengkak susu supaya tak perlu dibedah.

Apa itu bengkak susu ?

Bengkak susu adalah situasi dimana kuantiti susu yang terlalu banyak terhasil tetapi puting susu dan kawasan aerola tersumbat. Susu mula beku dan mengeras menjadi ketulan-ketulan. Itulah yang menyebabkan ibu terasa sakit malah berdenyut-denyut. Selagi ketulan tadi tidak hancur selagi itulah ibu-ibu akan berasa sakit.
  1. Terasa keras berketul dan sedikit panas dikawasan payudara.
  2. Payudara akan rasa tegang
  3. Ibu akan merasakan diri macam nak demam
  4. Puting jadi melecet dan luka
  5. Bayi sukar menghisap sebab puting sedikit tenggelam kerana aerola bengkak dan tersumbat
Nampak macam normal dan biasa sebab majoriti ibu-ibu mesti hadapi masalah bengkak susu ni. Tapi lena ingat. Jangan ambil ringan kerana bengkak susu yang serius boleh membawa kepada pembedahan kecil.

Jadi saya harap post ini dapat membantu ibu-ibu dalam mengatasi masalah bengkak susu tanpa perlu dibedah.

7 Cara atasi masalah bengkak susu dengan mudah dan berkesan
  1. Gunakan pam susu. Ibu-ibu perlu pam bila rasa susu dah penuh. sebaiknya pam 2 @ 3 jam sekali dan pastikan ibu-ibu ada jadual pengepam yang betul dan konsiaten.
  2. Menyusu bayi sekerap yang boleh iaitu 1/2 @ 1jam sekali. Sekiranya bayi tidur, kejutkan untuk diberi susu
  3. Membuat urutan payudara. Ibu-ibu mungkin akan rasa sakit tapi jangan takut. Urut perlahan-pahan dengan urutan yang betul In Syaa Allah berkesan. Menggunakan 4 jari urut dari arah atas ke arah puting. Lakukan sekeliling payudara terutamanya semasa ibu tengah menyusu @ mengepam susu.
  4. Melakukan rawatan tradisional iaitu menggunakan sayur kobis yang telah disejukan. Ceraikan helain kobis tersebut dan tampal disekeliling kawasap payudara. Biakan 20-30 min dan ulang sehingga ibu-ibu terasa lega dan selesa.
  5. Gunakan air suam @ panas dengan cara menuamkan di sekitar payudara. Paling utama kawasan yang bengkak dan keras. Buat sehingga ibu rasa ketulan keras itu hilang.
  6. Pemakaian BRA @ BAJU DALAM yang sesuai. Pastikan ibu-ibu tidak memakai bra yang ketat. Ini kerana dikhuatiri udara tersekat dan menyebabkan payudara semakin membengkak.
  7. Mandi dengan air suam
Ada diantara tip-tips ini saya lakukan ketika menghadapi masalah bengkak susu dan Alhamdulillah ianya berkesan. Tapi sekiranya ia tidak berkesan pada ibu-ibu, saya syorkan supaya teris berjunpa doktor. Jika ianya tidak serius, doktor mungkin akan bagi antibiotik. Tapi bagi yang serius mungkin doktor akan lakukan pembedahan kecil bagi menyelesaikan masalah bengkak susu tersebut.

ATASI MASALAH BENGKAK SUSU DENGAN LECITHIN

Saya ada cara yang mudah senang dan berkesan untuk ibu-ibu yang ada masalah bengkak susu ni. Iaitu dengan mengamalkan LECITHIN SHAKLEE. Alhamdulillah inilah cara yang saya lakukan semasa bersalin anak ketiga kerana semasa masalah bengkak susu terjadi saya masih berada di wad. Nak tuam dengan kobis bagai tu amat sukar bagi saya. Jadi cara senang saya amalkan Lecithin. Alhamdulillah sehari jer masalah tersebut selesai. 

KENAPA LECITHIN ?
  • mampu membuka rongga bagi menguraikan lemak-lemak dekat salur susu yang berupa ketulan 
  • Bila lemak-lemak dekat saluran susu tu hancur sekaligus dapat mengurangkan kesakitan akibat bengkak. 
  • Pengambilan 1200mg Lecithin 3 ke 4 kali sehari dapat membantu mengelakkan dan merawat masalah bengkak susu
KEBAIKAN LECITHIN selain merawat bengkak susu ialah Membakar lemak-lemak dalam badan dan lecithin amat sesuai untuk mereka yang nak KURUS. Lecithin juga dapat merangsang perkembangan otak. 

Testimoni LECITHIN untuk MASALH BENGKAK SUSU




Boleh hubungi saya untuk ibu-ibu yang ingin mencuba LECITHIN sebagai penyelesaian bagi masalah bengkak susu. Penghantara ke seluruh Malaysia dan perkhidmatan COD sekitar kawasan saya.

JAA 
FB : Wan Nurhasliza Wan Taib
ID Shaklee: 932441
Blog: vitaminkucorner.blogspot.com
Call/Wasap : 0139141124

Comments

Popular posts from this blog

PETUA HILANGKAN GATAL KULIT SUPAYA LEBIH LICIN DAN CANTIK

3 CARA ATASI MASALAH KENTUT VAGINA DENGAN SELAMAT

KENAPA BISUL KERAP TIMBUL. APAKAH BAHAYA BISUL PADA KAWASAN VAGINA