RUNGSING HAID TAK TERATUR ? ATASI DENGAN GLA COMPLEX

Hari ni macam nak cakap hal perempuan la..hihihi.Tapi orang laki pun boleh baca sebab nanti boleh bantu pasangan masing-masing.Entry kali ni saya rasa nak citer-citer pasal wanita yang mengalami hadi tak teratur dan macam mana nak tangganinya. Of course la dengan vitamin shaklee..hehehe. Apa pun wanita-wanita semua dah familiarkan dengan hadi tak teratur kan? Mesti runsing bila memikirkan masalah nikan? Tapi sebenarnya tak berapa elok kalau asyik duk termenung jer. Lagi la jadi stress. Bila stress lagi la haid susah nak datang. Jadi apa-apa hal kena take positif. Yang penting fikir cara terbaik untuk menanganinya.
 
 
Jangan terlalu ambik remeh tau sebab ada sesetengah wanita hal ni berlanjutan sehingga kahwin dan menjadi salah satu faktor susah nak dapat zuriat. Mana taknya sebab bila dah kahwin mesti nak kan zuriat jadi bila haid tak stabil ianya akan mengganggu dalam proses mendapatan zuriat. Jadi cegahlah sebelum terlambat. Jika terus dibiarkan ianya akan menyebabkan sistem pembiakan kurang subur. Ketidakstabilan hormon dalam badan akan mengeluarkan hormon stress lalu mengganggu ovulasi dan seterusnya mengganggu kitaran haid anda.
 
PUNCA HAID TAK TERATUR
  1. Hormon Prolaktin berlebihan
    • Hormon Prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur seterusnya haid anda lewat @ tidak datang terus sehingga berbulan-bulan
  2. Penggunaan Ubat-ubatan
    • Pengambilan ubat-ubat tradisional seperti jamu @ herba yang pernah diambil mungkin menyebabkan haid anda tidak stabil
  3. Kegemukan
    • Lebiha lemak dalam badan boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon dalam badan kerana lemak merupakan tempat simpanan hormon estrogen.
    • Sekiranya anda menggunakan 10% daripada berat badan anda,peluang untuk anda hamil akan meningkat.
  4. Menyusukan anak
    • Haid anda mungkin tidak stabil disebabkan oleh anda masih menyusukan anak. Biasa ibu menyusu anak dapat mengelakkan anda dari hamil dalam masa terdekat. Dan ianya amat bagus untuk merancang jarak anak yang berikutnya.
  5. Terlalu kurus
    • Terlampau kurus juga boleh mengganggu kitaran haid anda. Ini biasa terjadi pada mereka yang kerap bersenam terutama atlit dan penari balet. Tetapi untuk kes ini, haid biasanya akan stabil bila mereka mendapat bentuk badan yang ideal
  6. Masalah Tiroid
    • Rasa panas, berdebar-debar dan kekurangan berat badan secara mendadak adalah tanda bahawa anda mungkin menghidap penyakit tiroid. Jangan berlengah sekiranya ia disertai dengan haid yang sedikit @ tiada langsung.
  7. Mengamalkan Perancang Keluarga
    • Sekiranya anda mengambil hormon pencegah hamil seperti depo-provera @ implanon, ia akan menyebabkan haid anda akan lewat. Alat pencegah hamil berhormon menghalang ovulasi  terjadi maka kitaran haid anda terganggu. Tetapi tidak semua perangcang keluarga boleh mengganggu kitaran haid anda.
Jika anda tergolong dalam senarai di atas dan ingin bebas dari masalah haid tak teratur bolehlah mencuba GLA COMPLEX Shaklee. Ianya amat membantu anda dalam mengatasi masalah ini. Nak tahu KELEBIHAN GLA COMPLEX yang lain lagi? boleh tengoh entri yang saya tulis sebelum ni.
 
Harga sebotol GLA Complex (60biji) RM 91.25 (WM) / RM95.00 (EM)

Berminat untuk mendapatkan GLA Complex @ produk shaklee yang lain boleh hubungi saya. Nak beli harga AHLI pun boleh nati saya ajar anda macam mana nak dapatkan harga ahli.

AF Corner (PUAN WAN)
0132287224
vitaminkucorner.blogspot.com
     
 

Comments

Popular posts from this blog

PETUA HILANGKAN GATAL KULIT SUPAYA LEBIH LICIN DAN CANTIK

3 CARA ATASI MASALAH KENTUT VAGINA DENGAN SELAMAT

KENAPA BISUL KERAP TIMBUL. APAKAH BAHAYA BISUL PADA KAWASAN VAGINA