BAHAYA ANEMIA KETIKA HAMIL

Anemia memang familiar dikalangan ibu-ibu hamil kerana kebanyakan yang menghidapi penakit ini adalah ibu hamil. Tahukan apa itu ANEMIA? Anemia ialah penyait yang disebabkan kurang sel darah merah akibat kekurangan zat besi dalam tubuh. Biasa ibu hamil akan tahu samaada berpenyakit anemia @ tak melalui hasil pemeriksaan paras hemoglobin (hb). Biasa yang hasilnya 12 memang akan buat doktor tersenyum tapi jika bawah 10 maka anda akan diberi amaran oleh doktor dan dinasihatkan untuk mengambil makanan yang tinggi zat besinya.
 
 
Dan saya rasa semua ibu hamil ada pengalaman pemeriksaan hb kan? Saya juga ada pengalaman. Kena marah dan juga kena puji tentang hb ni. Pengalaman saya sendiri anak pertama saya pernah dapat hb rendah tapi selepas mengambil makanan yang mengandungi tinggi zat besi alhamdulillah dekat-dekat bersalin hb saya embali normal. Tapi pengalaman paling best ialah ketika anak kedua dimana hb saya tak pernah di bawah paras 11. Malah pernah dipuji sbb mencecah 12 lebih hb..kikikik
 
Nak tahu rahsianya? Tak ada apa sebenarnya tapi sejak awal hamil untuk anak kedua saya amalkan SET HAMIL SHAKLEE dimana yang vitaminnya mengandungi pelbagai vitamin yang sesuai untuk seorang ibu hamil. Kena pula saya ni seorang yang tak suka sayur. Jadi memang baguslah mengamalkan vitamin shaklee ini. Untuk seseorang yang mengalami Anemia tapi tidak suka makan sayur yang mengandungi zat besi, asid folik dan vitamin B12 seperti bayam, sayur dedaun hijau, kekacang, buah-buahan kering seperti kismis dan kurma boleh lah mengamalkan vitamin ini.
 
Simptom-simpton seseorang mengalami Anemia :-
  •  Sentiasa pucat, letih & lesu
  •  Emosi mudah terganggu
  • Jantung berdegup laju dan kadang-kala hilang daya tumpuan
  • Lebih teruk boleh menyebabkan sesak nafas & sakit dada
Jom kita tengok bahayanya anemia pada ibu hamil sekianya tidak ditangani segera. Ia bukan saja akan memberi kesan buruk pada ibu malah pada bayi dalam kandungan. Antara kesan serius anemia terhadap ibu dan kandungan ialah :-
  • Keguguran
  • Kelahiran pra matang
  • Bayi lahir dengan berat badan kurang
  • koma
  • risiko ibu meninggal


Memperkenalkan vitamin shaklee yang boleh membantu anda dalam menangani masalah anemia :-

VITA LEA merupakan suplemen zat besi yang terbaik. Ia membantu meningkatkan pembentukan sel-sel darah merah. Vita lea merupakan tablet multivitamin yang paling pantas didunia yang larut dalam air dan tubuh manusia. Mineral yang terkandung didalamnya mudah berintegrasi dengan protein untuk penyerapan yang pantas dalam usus kecil.
 
Vitalea merupakan vitamin yang diperbuat dari bahan semulajadi yang bebas pewarna tiruan. Ia sangat berbeza dengan pil mutivitamin lain yang diperbuat dari bahan sintetik!
Jadi cegahlah sebelum terlambat. Tidak salah berhabis duit untuk diri dan bayi dalam kandungan sihat. Sesiapa berminat untuk mendapatkan VITA LEA boleh hubungi saya dan nasihat cara pemakanan juga akan diberikan secara percuma untuk setiap pembelian produk shaklee.
 
Harga sebotol VITA LEA (120 biji) RM 8.75 (WM) / RM93.75 (EM)
 
AF Corner (Puan Wan)
0132287224
vitaminkucorner.blogspot.com
 
 
 
 
 
 


Comments

Popular posts from this blog

PETUA HILANGKAN GATAL KULIT SUPAYA LEBIH LICIN DAN CANTIK

3 CARA ATASI MASALAH KENTUT VAGINA DENGAN SELAMAT

KENAPA BISUL KERAP TIMBUL. APAKAH BAHAYA BISUL PADA KAWASAN VAGINA