VITAMIN SENGGUGUT UNTUK ANDA

SENGGUGUT !!!

Sudah sinonim dengan insan yang bergelar wanita. Setiap wanita yang sedang menyingkap usia belasan dan puluhan tahun akan mengalami SENGGUGUT ini. Cuma berlainan rasa jer samada sakit kuat @ tidak. Begitu juga saya tapi alhamdulillah senggugut saya hilang selepas saya berkahwin. hehehe. Tapi saya kesian bila yang kena senggugut tu sampai yang terpaksa MC kerja, ponteng kelas dan macam-macam lagi la. Kenapa semua ni terjadi? Itu la menunjukkan bahawa betapa sakitnya bila time haid datang. Dan yang paling sedihnya bila sakit yang teramat sangat ramai yang suko ambil senang, dengan menelan Pill Killer. Aduh bahaya tau adik kakak..Effect untuk jangka masa panjang kita tak tau. Silap-silap hari bulan kita tak boleh hamil. Tapi itu semua ketentuan Allah. Tapi kita sebagai hambaNYA tidak hanya perlu berserah. Kena ikhtiar la.hihihi..

Terus baca yer. nanti saya akan batu anda untuk atasi masalah ini.


Apa itu SENGGUGUT ?

Senggugut ialah kesakitan yang dialami oleh wanita ketika datang bulan (iaitu Period). Kesakitan ini akan dirasai pada bahagian perut (bahagian ari-ari), sakit pinggang, sakit belakang, muntah, rasa loya, cirit-birit dan juga sakit kepala. Kenapa terjadinya senggugut tidak ada sebab yang nyata. Malah pakar juga menyatakan senggugut ini berlaku adalah berkaitan dengan pengeluaran HORMON PROSTAGLANDIN yang berlebihan menyebabkan pengecutan otot Rahim berlaku dengan lebih kuat. Dan itulah yang menyebabkan kita rasa sakit.
 
Jenis-jenis Senggugut
 
Senggugut ada 2 jenis :-
1) Senggugut Primer (Primary dysmenorrhea). Senggugut jenis ini biasa dialami oleh golongan remaja dan juga wanita dewasa iaitu dalam lingkungan 20an serta masih belum berkahwin. Dan senggugut ini biasanya akan beransur pulih apabila seseorang itu berkahwin @ melahirkan anak.
 
Apa yang sesuai untuk mengurangkan senggugut jenis ini termasukkan memperbanyakkan rehat, pemilihan nutrien yang baik, senaman aerobik dan juga pengambilan kalsium yang secukupnya iaiut 1000mg sehari. Juga dapat membantu ialah 50mg dan 100mg vitamin B6 setiap hari. Manakala ubat-ubatan yang diambil mestilan bertujuan untuk mengurangkan pengeluaran prostaglandin dan perubahan hormon.
 
2) Senggugut Sekunder (Secondary dysmenorrhea). Senggugut ini biasanya berlaku pada wanitayang sudah berkahwin mahupun sudah melahirkan nak. Ianya berterusan dari dewasa hingga la alam rumah tangga. Dan senggugut ini amat ditakuti sedikit kerana ia merupakan petunjuk kepada penyakit ENDOMETRIOSIS yang disebabkan rahim terbalik (retroverted uterus) jadi darah haid akan melimpah ke belakang rahim.
 
Apa itu ENDOMETRIOSIS & CYST ?
 
Endometriosis ialah penyakit yang berlaku apabila tisu dari selaput dalam rahim telah tumbuh ditempat diluar rahim. Biasanya di Ovari, belakang rahim, tiup follopio, pundi kencing dan juga tempat aneh yang lain seperti di parut Caeseran. Sekiranya keadaan ini berlaku di Ovari, darah akan berkumpul di situ lalu menyebabkan CYST.


 
 
Jadi janganlah bairkan masalah dan penyakit ini menghantui diri anda.Anda mesti ingin hidup gembira setiap bulan tanpa dihantui senggugut lagi. Saya syorkan anda amalkan VITAMIN SENGGUGUT Shaklee. In Syaa Allah semuanya akan dapat diselesaikan. Vitamin senggugut Shaklee terdiri dari 3 jenis vitamin: -
 
1) GLA Complex - Wanita yang mengalami Senggugut tidak dapat menukarkan asid linolik denga baik untuk menjadi GLA. Pengambilan GLA Complex dapat mengurangkan simpton senggugut.
 
2) B Complex  - Lengkap dengan 8 Kumpulan B termasuk asid folik yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, dan emosi lebih stabil. Kekurangan vitamin B boleh meningkatkan paras estrogen dan kesan PMS.
 
3) Ostematrix  - Bekalan kalsium tambahan menolong mengurangkan simpton-simpton senggugut seperti perut kembung, kekejangan, retensi air, kemurangan dan mudah meradang.
 
 
Jika anda berminat boleh hubungi saya di ;-
 
FB : Af Corner
SID : 932441
Watsapp/sms : 0132287224
 
 
 
 
 
 








Comments

Popular posts from this blog

PETUA HILANGKAN GATAL KULIT SUPAYA LEBIH LICIN DAN CANTIK

3 CARA ATASI MASALAH KENTUT VAGINA DENGAN SELAMAT

KENAPA BISUL KERAP TIMBUL. APAKAH BAHAYA BISUL PADA KAWASAN VAGINA