RESEPI CREAMPUFF LEMBUT DAN SEDAP

Lama dah tak share resepi membaking. Rindulah rasanya. Tapi hari ni tiba2 rasa nak tulis resepi creampuff. Creampuff ni salah 1 kegemaran my hero tau. Ni yang jadi teringat balik sebab my hero dah banyak kali duk sebut-sebut suh buat.

Jadi nak tak nak kena buat la nanti untuk diaorang. Sebelum terlupa baik kita masukkan dalam ni. Mana tahu blh membantu.


Ni salah satu creampuff yang saya pernah buat. My hero kalau tengok gambar ni mesti akan request. Tapi ibu ni selalu jer sibuk. Tapi tak per nanti ibu akan buat untuk anak-anak kesayangan ibu yer.

Jom kita lihat resepinya dulu.

Bahan-bahan
📌100ml air
📌45gm majerin (saya guna majerin pelangi)
📌65gm tepung gandum
📌2 biji telur gred A

Cara-cara
✔ didihkan air dengan majerin tadi sehingga mendidih
✔ masukkan gandum dan kacau sehingga semua bahan bersatu
✔ tutup api dan masukkan adunan dalam bowl.
✔Bila adunan dan suam, masukkan telur 1 persatu dan putar adunan sehingga sebati
✔masukkan dalam piping bag dan paip atas dulang (bentuk ikut suka korang)
✔bakar dengan suhu 180'c @ sehingga masak

Bahan untuk Inti

📌500ml susu segar (saya guna dutch lady)
📌85gm gula pasir
📌40gm tepung gandum
📌30gm tepung jagung
📌1 sd kecil esen vanila
📌75gm majerin

Cara-cara
✔masak semua bahan kecuali majerin
✔bila dah likat masukkan majerin
✔sejukkan dan sedia utk dimasukkan dalam kulit tadi

Hasilnya akan jadi macam gambar di atas. Nampakkan gebu dia punya creampuff. Tak makan lagi tu. Kalau makan memang sah-sah lah lembut dan sedap. Uolls kena cuba tau. Saya dah banyak kali buat Alhamdulillah anak-anak suka. Kawan-kawan pun ramai yang order. Hehe..

Antara tempahan yang sempat ambil ganbar. Yang lain ada yang tak ingat dan ada yang terdelete.huhu

So dah boleh plan la bila nak buat. Resepi dah pun ada. Saya jamin yang ni memang puas hati kalau uolss buat. Hehe

Kalai yang tak ada masa nak buat tapi nak sangat makan creampuff lembut dan sedap ni boleh la order dengan saya. Tapi untuk kawasan sekitar saya saja k. Yang jauh tak boleh nak pos nanti hancur..hihi

Cod AREA: Kota Bharu, Ketereh, Mulong, Pasir Pekan





Comments

Popular posts from this blog

PETUA HILANGKAN GATAL KULIT SUPAYA LEBIH LICIN DAN CANTIK

3 CARA ATASI MASALAH KENTUT VAGINA DENGAN SELAMAT

KENAPA BISUL KERAP TIMBUL. APAKAH BAHAYA BISUL PADA KAWASAN VAGINA