KENAPA KOLAGEN PENTING BUAT KITA

Wah bunyi jer kolagen mesti semua nak cantikkan? Mana taknya sebab kolagen nilah item paling hot dalam bab kecantikan ni. Sekarang ni pun dah macam-macam kolagen yang ada dekat pasaran. Semua sebab permintaan nak cantik.

Yer la dari amik botox, amal susuk semua tu (mintak jauhlah..ni yang menyirikkan Allah ni) semata-mata untuk cantik, baik amalkan kolagen. Kalau saya of course la pilih COLLAGEN POWDER SHAKLEE. Ada lagi ker yang tak kenal collagen powder Shaklee? Ok sebelum apa-apa jom kota kenal dulu apa itu kolagen, apa kegunaannya, apa kebaikannya, siapa yang kena amalkan kolagen.?

Bila dah kenal dan jatuh cinta maka secara automatik harga dah tak menjadi masalah. Yang penting kita puas hati dengan kesannya.

APA ITU KOLAGEN?

Kolagen ialah protin utama bagi tisu sokongan badan manusia. Kewujudannya merangkumi 30% daripada keseluruhan protin dalam badan. Ia menyokong sebahagia besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dalam tisu badan. Kolagen disusun 3 rantai polipetida (mononer protein) yang terpilih membentuk rangkaian triple helix (pilihan ganda tiga). Segmen kecil dari 3 rantai mempunyai panjang asid amino sebanyak 1000-an dan ini merupakan penemuan terpenting abad ini.

Kolagen terdapat pada kornea, kanta mata, kulit, salur darah, keratin (rambut dan kuku), tulang, rawan sendi, gigi, hati, tulang sum-sum dan tisu organ seperti buah pinggang, jantubg serta sistem limfatik.

APA FUNGSI KOLAGEN??

✏ Menghasilkan asid amino penting seperti lysin, prolin dan glysin secara kursus diperlukan olej tubuh untuk membina struktur tisu penyokong dan untuk mengawal fungsi sel
✏ Hydroxyprolin memberi kekuatan dan keanjalan pada tisu penyokong dan tulang glisin yang berfungsi melembabkan kulit.
✏ Arginin memudahkan tidur nyenyak dan menghasilkan pola tidur
✏ Mengawal metabolisme tubuh dengan mencerna secara enzimatik
✏ Melindungi tulang rawan pada sendi daripada enzim dan kerosakan oksidatif
✏ Menegang, menganjal dan melembabkan kulit
✏ Meningkatkan penyerapan kalsium
✏ Menguatkan salurdarah dan melancarkan pengaliran darah dibawah lapisan kulit
✏ Meningkatkan isyarat nbduksi
✏ Menghasilkan kualiti rambut dan kuku yang baik
✏ Menampung air dalam tubuh

KESAN KURANG KOLAGEN PADA BADAN

Kolagen dalam badan ni akan berkurangan setiap tahun bila adanya peningkatan umur. Ianya bermula tika usia 25 tahun. Jadi bila jer umur dah menjangkau 40-50 tahun, boleh dikatan badan kita ni dah hilang hampir separuh kolagen yang ada. Jadi semakin tua kita semakin berkurangan kolagen dalam badan.

Sebab itulah kolagen ni diambil sebagai makanan kesihatan untuk pelbagai penyakit antaranya penyakit sendi dan osteoporosis selain untuk masalah kecantikan.

Tanda bila seseorang itu dan kekurangan kolagen dapat kita lihat bila beberapa simpston ni yang mereka alami.
  • Tak bermaya
  • Cepat letih dan lesu
  • Kulit kusam dan tidak berseri
  • Kulit berkedut dan mula kendur
  • Pigmentasi kuli
  • Sakit2 badan dan sendi
  • Mudah lupa 
  • Kurang penghilatan
Jadi jika dah rasa seperti di atas dengan umur pun dah meningkat, ianya menunjukkan badan anda sekarang kekurang kolagen. Jadi sebagai langkah anda perlu mengambil kolagen yang cukup supaya badan sentiasa cergas dan sihat. 

Jom klik disini untuk mengetahui kesan kolagen ke atas badan sekiranya badan anda mempunyai kolagen yang cukup.

-----------------

So dah tahukan apa itu kolagen dan fungsinya kan?? So bolehlah buat keputusan untuk memilih kolagen untuk diri anda. Kalau saya diberi pilihan, semestinya COLLAGEN POWDER SHAKLEE yang akan saya pilih. 

Hah ini dia Collagen Powder Shaklee 


Nak tahu kenapa saya pilih Collagen Powder Shaklee ni?? Nanti saya akan post untuk next entry yer.

Ada yang tertarik dan nak cuba Collagen Powder boleh hubungi saya sekarang. Nak jimat beli 2 kotak @ borong 6 kotak terus.

Klik disini untuk testimoni collagen powder.

Saya pengedar shaklee kota bharu dan kok lanas. In Syaa Allah setiap yang membeli dengan saya, saya akan bagi free konsulntansi. Nak makan apa2 kena ada cara dia cik adik manis barulah hasil dan kesannya menjadi. Pastu beli lah dengan pengedar yang betul. Yang boleh bantu anda penuhi impian anda tu.


SELAMAT BERKOLAGEN SEMUA !!!





Comments

Popular posts from this blog

PETUA HILANGKAN GATAL KULIT SUPAYA LEBIH LICIN DAN CANTIK

3 CARA ATASI MASALAH KENTUT VAGINA DENGAN SELAMAT

KENAPA BISUL KERAP TIMBUL. APAKAH BAHAYA BISUL PADA KAWASAN VAGINA