5 SEBAB KENAPA VITAMIN YANG ANDA MAKAN TIDAK BERKESAN

Pernah tak anda makan vitamin,tak kiralah vitamin apa tapi kesan dia tak nampak. Pastu pula lah frust. Sejak saya jadi SID Shaklee ni ramai kawan-kawan yang bertanya dan bagitahu diaorang ambil vitamin tapi hasilnya tak seperti yang diiklankan.

Sebenarnya ramai yang tidak tahu banyak faktor yang boleh mengganggu penyerapan vitamin dan menghalang tubuh dari berti dak balas dengan vitamin yang kita ambil tu.
So di entri hari ni saya nak share beberapa sebab kenapa sebenarnya vitamin yang anda makan tidak berkesan.

Antara 5 sebab kenapa vitamin dan supplement tidak berkesan

1. Jarang minum air putih

✔Air putih @ air masak inilah masalahnya sebab ramai yang tak suka. Yang diaorang suka air yang bewarna dan berperisa.
✔Hakikat: Air manis boleh meningkatkan kepekatan darah dan boleh menyebabkan kegemukan
✔Amalan: Banyakkan minum air putih @ air kosong apabila mengambil vitamin supaya penyerapan vitamin oleh tubuh berlaku dengan lebih baik.


2. Kurangkan pengambilan Kafein dalam diet harian

✔Ramai yang anggap kafein sebagai sumber tenaga harian tapi hakikatnya tidak seelok disangka. So sebaik-baiknya kurangkan pengambilannya
✔Hakikat: Kafein boleh memusnahkan vitamin yang sedia ada dalam badan.Jadi pengambilan kafein yang berterusan ketika pengambilan vitamin amat membazir. Sebab itulah kesan yang kita impikan tidak dapat dirasai disebabkan kafein tersebut
✔Amalan: So cubalah untuk kurangkan pengambilan kafein ketika anda bervitamin. Kalau boleh stop terus dari pengambilan kafein untuk kesan yang lebih baik

3. Elakkan pengambilan Vitamin bersama ubat

✔Sekiranya anda terpaksa ambil ubat atas nasihat doktor, maka elakkan mengambil ubat tersebut bersama vitamin serentak. Jarakkan sekurang-kurangnya 2-3 jam bagi pengambilan ubat dan vitamin.
✔Hakikat: Ini kerana kesannya akan menyebabkan darah bercelaru dan tidak dapat menyerap vitamin dengan baik.
✔Amalan: Cuba sediakan jadual antar pengambilan ubat dan vitamin. Sekiranya ubat perlu diambil waktu pagi maka vitamin boleh diambil pada tengah hari @ malam. Tetapi sekiranya ubat perlu diambil secara berturutan pagi petang dan malam, maka jarakkan 2-3jam selepas pengambilan ubat.


4. Pengambilan Vitamin secara banyak sekaligus pada satu masa

✔Ramai yang suka ambil vitamin ni pada waktu yang sama. Alasannya takut lupa dan malas. So sebab itulah kesannya kurang. Sepatutnya bila anda beli vitamin, pengedar @ penjual mesti dah jelaskan waktu yang sesuai untuk ambilnya. So aturan itu perlu diikut. Melainkan anda mendapat pengedar @ penjual yang tidak ambil peduli tetang aturannya.
✔Hakikat: Bila kita ambil vitamin secara sekaligus, ini akan meningkatkan kepekatan darah kita hanya pada masa tertentu.
✔Amalan: Agihkan pengambilan vitamin anda mengikut aturannya. Yang mana tidak boleh diambil sekali perlu dielakkan. Yang mana perlu diambil sebelum @ selepas makan. Perlu ada aturannya. Dan ini akan membantu anda agar buah pinggang tidak terlalu dibebani pada satu-satu masa tertentu sahaja.

5. Makan vitamin tanpa Ilmu yang betul

✔Makan vitamin mesti tahu caranya kerana ada sesetengah vitamin tidak boleh dimakan pada masa yang sama.
✔Hakikat: Ada vitamin @ makanan @ minuman yang boleh menghalang penyerapan vitamin lain menyebabkan kita tak akan sapat khasiat yang sepatutnya.

Contoh: Multivitamin yang lengkap dengan zat besi tidak boleh diambil dengan susu (kalsium). Ini kerana ia akan mengganggu penyerapan zat besi itu sensiri.

✔Amalan: Pastikan bertanya pada pengedar @ penjual tentang cara makan yang betul bagi vitamin yang anda ambil tu. Kalau rajin boleh cuba buat research sekali sekala.

So sekarang dah tahukan kenapa selama ni vitamin @ supplement yang anda ambil tu tidak berkesan pada anda. Jangan sesekali salahkan produk tu tak menjadi @ produk itu tipu tapi sebaliknya kenal pasti sebabnya dahulu.

Sekarang yang penting, bila anda dah buat keputusan untuk mencuba vitamin @ supplement, beberapa perkara anda perlu ambil tahu iaitu
✏Vitamin anda HALAL
✏Vitamin anda ada KELULUSAN KKM
✏Vitamin anda SELAMAT
✏Vitamin anda SEMULAJADI
✏Vitamin anda BERKESAN

Dan yang pasti anda mendapat konsultansi yang terbaik dari pengedar @ penjual vitamin anda termasuk juga ketika membeli di farmasi.

TAPI TAPI...sekirannya anda membeli dengan saya, konsultansi terbaik akan saya berikan. Semua PERCUMA. So nak order dengan saya amat-amatlah dialu-alukan.

Pengedar Shaklee Kelantan.


Cod Area: Kadok, Ketereh, Kok Lanas, Mulong, Kota Bharu dan Pasir Pekan

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

PETUA HILANGKAN GATAL KULIT SUPAYA LEBIH LICIN DAN CANTIK

3 CARA ATASI MASALAH KENTUT VAGINA DENGAN SELAMAT

KENAPA BISUL KERAP TIMBUL. APAKAH BAHAYA BISUL PADA KAWASAN VAGINA