RESEPI KEK SPAN FILLING CHEESE DAN STRAWBERI DENGAN TOPING BUTERCREAM ICING

Kawan punya penangan tiba-tiba whatsapp nak order kek lagi. Katanya kek yang dio order jumaat lepas tak sempat nak makan. Habis tetamu makan. Huhuhu. Alhamdulillah reseki orang order kek bertambah. Terima kasih ya Allah.

Masalah juga kawan saya ni nak kek yang sedap tapi harga murah. Adoi pening saya memikirkannya. Last-last buat kek span jer tapi saya adalah letak cheese dan strawberi jem kat lapisan tengah.

Buttercream Icing

Inilah hasilnyablepas penat fikir nak deco macam mana. Dan inilah hasil pertama saya buat bentuk bunga atas kek tu. Bunga putar-putar jer pun. Huhuhu. Dan ini hasilnya lepas dibelah. Di ehsan dari kawan saya sendiri yang whatsapp gambar selepas kek dibelah.


Yummy and very-very delicious kata kawan saya. Thank my fren. So pada yang memang minat gila pada kek jom la cuba buat sendiri. Hasilnya anda sendiri akan puas hati.

BAHAN-BAHAN KEK

250gm sponge mixed
4 biji telur gred A
65ml air
75ml minyak masak

CARA-CARA

1) Putar semua bahan kecuali minyak. Mulakan dengan speed 1 dalan 2 minit kemudian tukar kepada speed laju. Putar selama 5 min.
2) Masukkan minyak dan mix hingga sebati.
3) Tuangkan dalam loyang 9inci dan bakar selama 40min dengan suhu 160' calcius.

BAHAN UNTUK FILLING

Strawbery jem secukup rasa

BAHAN CHEESE

250gm cream cheese
1/2 tin susu pekat manis
1/2 cawan whipping cream

CARA-CARA

1) Putar semua bahan hingga sebati dan lembut.

BAHAN UNTUK BUTTERCREAM

250gm Krimwell
150gm mentega @ butter
1/2 cawan susu pekat manis
60gm cawan gula ising

CARA-CARA

1) Putar semua bahan hingga sebati dan warna bertukar menjadi putih.

Selepas semua siap bolehlah deco mengikut kreativiti masing-masing.Saya ni tangan masih keras tapi bolehlah buat yang simple-simple.hehehe

Yang berada di area Kota Bharu, Ketereh ,Kok Lanas dan Mulong nak cuba boleh la order dengan saya. Hubungi saya di talian :-

Wan Jaa 0139141124/ 0132287224

Comments

Popular posts from this blog

PETUA HILANGKAN GATAL KULIT SUPAYA LEBIH LICIN DAN CANTIK

3 CARA ATASI MASALAH KENTUT VAGINA DENGAN SELAMAT

KENAPA BISUL KERAP TIMBUL. APAKAH BAHAYA BISUL PADA KAWASAN VAGINA