5 TIPS UNTUK DAPATKAN TIDUR LENA KETIKA HAMIL

Semakin membesar perut ibu semakin sukar untuk ibu-ibu hamil tidur. Kita yang tak hamil ni nampak mudah jer kan? Yer la tidur jer pun. Baring dan tidur jer la..Amboi senangnya kan. Tapi ibu hamil jer tahu betapa sukarnya untuk mereka mendapat tidur yang lena ketika hamil. Pusing kanan pusing kiri semua tak kena. Last-last tak dapat tidur yang kualiti. Jadi keesokan badan jadi letih dan tak bermaya.

Malah ada dikalangan ibu hamil ni selalu kena cramp kaki ketika tidur. Adakan? Mereka jer la tahu betapa sakitnya tiap kali kena cramp kaki tukan. Saya Alhamdulillah dua-dua anak, saya saya hamil tak pernah kena cramp kaki. Syukur sangat. Kalau kena mungkin saya dapat rasa apa yang ibi hamil alami selama ni kan??

So di sini saya nak kongsikan beberapa Tips untuk dapatkan tidur yang lena ketika hamil. Semoga ianya bermanfaat untuk mommies semua yer. Tips ni saya ambil dari majalah PA&MA. Tq

1. Kurangkan Minum

Ambil air sebanyak-banyaknya ketika siang hari. Dan bila menjelang malam kurangkan pengambilan air sekurang-kurangnya 2 jam sebelum nak tidur. Ini bagi mengurangkan kekerapan ke bilik air untuk membuang air kecil

2. Bersenam di Siang hari

Bersenam secata tetap ketika hamil adalah baik untuk tahap kesihatan yang optimum. Ia membantu memperbaiki peredaran darah bagi mengelakkan kejang kaki (cramp) di malam hari. Elakkan bersenam ketika hampir waktu tidur.

3. Tidur Siang

Sekiranya tidak dapat tidur pada waktu malam. Anda perlu mencari luang untuk melelapkan mata di siang hari bagi mengelakkan anda merasa letih. Masa sekurangnya 10 minit sudah boleh membantu anda memulihkan tenaga dan kesegaran badan anda.

4. Atasi pedih Ulu Hati

Bagi mengelakkan pedih ulu hati, jangan sesekali baring dalam tempoh satu @ dua jam selepas makan. Jika pedih ulu hati ni yang menyebabkan anda tidak dapat tidur pada waktu malam, pastikan kedudukan kepala lebih tinggi ketika baring. Elakkan makanan berempah, berlemak, berasid dan bergoreng.

5. Betulkan POSISI Tidur

Dalam trimeter ketiga, amalkan tidur secara mengiring. Ini bagus untuk menggalakkan peredaran darah untuk kandungan, rahim dan buah pinggan. Elakkan tidur MELENTANG dalam tempoh yang terlalu lama kerana ia boleh membebankan bahagian belakang dan ini akan menyebabkan ibu sakit pinggan.

So mommies semua dah dapatkan bagaimana nak dapatkan tidur yang lena dan berkualiti ketika hamil. Semoga ianya membantu ibu-ibu cantik 6semua.

Selain itu Pengambilan VITAMIN ketika hamil juga amat membantu mommies semua dapat tidur lena tau. Antaranya OSTEMATRIX dan juga PAPERMINT GINGER PLUS.

OSTEMATRIX

♡ Membantu ibu hamil dari kejang kaki ketika tidur
♡ Mendapat Kalsium yang cukup untuk ibu dan anak
♡ Supaya ibu sentiasa cergas dan bangun pagi dengan bertenaga
♡ Membantu dalam proses penghadaman. Pembuangan menjadi lawas
♡ Membantu menghilangkan lenguh-lenguh


PAPERMINT GINGER PLUS

♡Membuang angin dalam usus
♡Melegakan rasa loya dan muntah
♡Pudina & Halia digunakan secara tradisional untuk merawat Sindrom Gangguan Usus (IBS)
♡Mengurangkan rasa sakit pada abdominal dan kembung perut
♡Melegakan dan mengurangkan rasa pedih ulu hati

Nak tahu lagi detail tentang OSTEMATRIX, PAPERMINT GINGER dan lain-lain produk SHAKLEE boleh hubungi JAA k.












Comments

Popular posts from this blog

PETUA HILANGKAN GATAL KULIT SUPAYA LEBIH LICIN DAN CANTIK

3 CARA ATASI MASALAH KENTUT VAGINA DENGAN SELAMAT

KENAPA BISUL KERAP TIMBUL. APAKAH BAHAYA BISUL PADA KAWASAN VAGINA